POSTAVLJANJE GRANICA U POSLU I ZBOG ČEGA SU ONE BITNE

Šta je postavljanje zdravih granica i gde bi je trebalo postaviti?

POSTAVLJANJE GRANICA U POSLU I ZBOG ČEGA SU ONE BITNE

Evo jedne teme koja je jako bitna u poslednje vreme u kolektivnoj svesti, ali se često koristi u psihologiji, ali i u modernom dobu. Najčešće je to uočeno kod ljudi koji imaju mali biznis i koji vode sav posao sami, ujedno odgovaraju poruke i mejlove i konstantno su online. Mada to može da se odnosi na bilo koji aspekt života, bilo da su prijateljski ili partnerski, porodični odnosi. Ovoga puta ćemo dati primer kroz poslovne odnose. 

Nepisano pravilo u poslednje vreme je da smo stalno dostupni, došlo je vreme gde se od nas očekuje da budemo online 24 sata. Nekako kao da do pre par godina to nije bilo toliko često. A sada smo ušli u neko novo digitalno doba i samim tim smo dobili uz to gratis manjak strpljenja. Ljudi koji se bave online biznisom ili imaju mali biznis znaju koliko može biti stresno kada vam se iznova javljaju ljudi koji ne poštuju vaše radno vreme. I koliko je loše imati strah da ako ne odgovorimo ili izađemo u susret da možemo biti shvaćeni kao neprofesionalni ili da možemo izgubiti klijenta. Ili jos nešto pomalo drugačije - kada klijent nema poštovanje i stalno šalje poruke i time nam oduzima energiju. Postoje i ljudi sa kojima pokušamo da postavimo fino granicu i to nepisano pravilo gde se podrazumeva kada i dokle možemo pisati i odgovarati na poruke mada na kraju se desi da uđemo u odbrambeni mehanizam i izneviramo sami sebe što naša granica nije još jača i ne poštuje se. Mada nekad zavisi od tipa ljudi, postoje čak ljudi koji se oduševe vašim postavljanjem granica i zadobijete dodatnog poštovanja od ljudi od kojih ne biste očekivali. Doduše ovde samo možemo samo da se bavimo pretpostavkama, mada zaista u praksi ne bi trebalo da se bavimo pretpostavkama šta neko od klijenata misli. Jer je sve to subjektivno. 

Šta je tu važno da shvatimo? Prvo, da ukoliko neko ne poštuje vaše radno vreme da nije osoba za vas. Ovo važi u svim oblastima života. Na primer ako se odnosi na prijateljski odnos nekada nemamo snage da se vidimo sa prijateljima i sasvim je ok ukoliko želimo da to odložimo i pomerimo. Ukoliko je klijent u pitanju da je jako bitno postaviti granicu i iskreno napisati radno vreme ili da će odgovor dobiti onda kada počnete naredni radni dan. I da ukoliko se neko ljuti na vas ili ispoljava znake pasivne agresije znači da je to njihova nekultura, a ne vaša neprofesionalnost. Negde je i normalno da ćete tokom svoje karijere uvek imati ovakav tip ljudi, takođe je normalno upravo da radite na sebi kroz odnose sa ovim tipom ljudi. Jer upravo digitalno doba donosi još veću brzinu informacija, dostupnost, ali ujedno donosi i manjak strpljenja. A ukoliko sve ovo ne naučite da kontrolišete može doći do hroničnog umora, stresa, neredovnog spavanja. 

Tako da je bitno da mislite malo na sebe, stavite sebe na prvo mesto na jedan zdrav i značajan način. I onda će se sve samo posložiti. Mi smo sami odgovorni za svoj život. To je negde glavna stavka. I upravo ova tema jeste usko vezana za samopoštovanje. Što vise cenite sebe i drugi će vas ceniti. Zato razmislite da li i na koji način iscrpljujete sebe i krenite putem promene. Niko neće moći da vas nauči kako da postavite granice do vas samih. I to se ne odnosi samo na jedan aspekt života već na sve. Jednom kada shvatite da je do vas i kada jednom osetite da ste postavili granicu bićete ponosni na sebe. Jedno NE je veliko DA sebi.

Pogledajte i: