BIZNIS: 3 velike zablude o liderstvu

Liderstvo je važno i zato ga svako od nas doživljava na svoj način. Od naučne zajednice do preduzetnika, njime se bavimo od davnih dana. Naravno, liderstvo posebno dolazi u centar pažnje u vreme kada nam se dešavaju intenzivne, krupne promene...

BIZNIS: 3 velike zablude o liderstvu
Iako se liderstvo toliko proučava i praktikuje, za dobro liderstvo ne postoji čarobni štapić. Ipak, organizacioni konsalting pomaže da se izbegnu neke uobičajene zablude koje možemo imati ukoliko smo se našli u vodama liderstva.
Šta donosi stalno stavljanje fokusa na ljude?
U današnje vreme fokus se u liderstvu sve više i više stavlja na ljude. Svi shvatamo dobrobiti od toga. 
Naše kompleskno, umreženo (poslovno) okruženje zahteva da se fokus prebaci s kontrole ljudima na njihovo jačanje. Sa povećavanja efikasnosti zaposlenih na omogućavanje svojim zaposlenima da uče i razvijaju se. 
U današnje vreme, fokus se prebacuje sa lidera kao heroja, koji se u kompaniji uzdiže i veliča, na kolektiv. Dakle, sa lidera na tim i njegova postignuća.
Ali šta nam donosi ovaj novi fokus na ljude? I da li je neophodno svoj tim uvek stavljati pre sebe kao lidera?
Gde možemo da pogrešimo stavljajući bezuslovno potrebe ljudi na prvo mesto?
1. Lidersto nije žrtvovanje preko svake mere
Moto "ljudi pre svega" nije baš uvek koristan. Zaboravite na preuzimanje obaveza svog tima na sebe. Zaboravite na to da sami rešavate neočekivane probleme i prevazilazite prepreke koje se ispreče pred celim timom. 
Ne samo što ćete vi biti preopterećeni već će posle nekog vremena i vaš tim početi da se oseća isključeno. 
Prisetite se da je u tom trenutku verovatno važnije osnažiti svoj tim. Naštelujte se da osetite emocionalnu dinamiku i to što je timu zaista potrebno - nekada je to samo usmeravanje ili verbalna podrška - da mogu problem da reše bez vaše pomoći.
2. Uključite ceo tim, ali nemojte izgubiti objektivnost
Naravno da treba da uvažite mišljenje svakoga iz tima, da ga saslušate i razmotrite. No nemojte da vas to spreči da budete spremni da kažete "ne" čak i kada znate da će to nekome u timu pasti teško. Dužnost lidera je da i u teškim situacijama ume da saopšti kada se njegova odluka razlikuje od onoga što je tim odlučio. 
Naravno, nemojte biti autokrata. Treba da blagovremeno uključujete svoj tim u donošenje odluka i da ne presecate tok informacija sa viših nivoa. Pa ipak, neke odluke neophodno je da svoj timu saopštite sa: Ovo vam se možda neće dopasti, ali... 
I nemojte se osećati loše zbog toga. Objektivnost u donošenju odluka ipak je vaš zadatak.
3. Osnaživanje članova tima ne podrazumeva rasipanje odgovornosti
Situacija u kojoj kompletno prepuštate zadatak timu ili zaposlenima može da vam se obije o glavu. Šta bi umesto toga bilo bolje uraditi? Dati kontekst zaposlenima. Što znači definisati rokove i strateške prioritete (npr. u nekoj situaciji važniji nam je cilj nego profit). Treba ostaviti prostora da ćlanovi tima izraze svoje sumnje ili nedoumice, zabrinutost i ostala osećanja.
Dakle, autonomija, ali u određenoj dozi, kako se odgovornost za zadatak ne bi rasplinula. Tako bi se moglo desiti da zadatak ne bude obavljen.